2010. július 17., szombat

Meggy cibere




Hosszú évekig bizonyos voltam abban, hogy a nyári meggylevest nevezik ciberének. Így is van ez a mai napig is Szabolcs megyében, én csak így hallottam jóanyám szájából. Közben néprajzi tanulmányaim során szembesültem azzal, hogy bizony az erjesztett gabonalevet is ciberének nevezik. Nem inogtam meg, nekem továbbra is cibere a meggyleves, amit anyukám ( sajnos már nincs köztünk) tejföllel habart, anyósom viszont kizárólag tejben főzi  és rendkívül édesre készíti.  A saját verziómban anyukám és anyósom ízvilága is visszaköszön.
Hozzávalók:
60 dkg meggy
3 dl tejföl
4 dl tej
1/2 csomag vaníliás pudingpor ( ezzel sűrítem)
1 tk só
10-15 dkg cukor
fahéj
szegfűszeg
1 citrom karikázva
Elkészítés:
A meggyet fahéjjal, szegfűszeggel, sóval, cukorral és annyi vízzel, ami ellepi pár percig főzöm. A tejfölt simára keverem a pudingporral, majd felöntöm tejjel és a meggyhez öntöm. Egyet forralok rajta és már kész is van.
Ilyen kánikulában jéghidegen szeretjük, de a párom egész érdekes módon melegen puha fehér kenyérrel is megeszi.
A levesen uszkáló fehér pötyikék csak az esztétikai értékét csökkentik:))

6 megjegyzés:

  1. A cibere nálunk is a nyári, hideg leves (Csongrád megye), amit mindig idény gyümölcsökből készítünk, kerül bele mindenféle, ami éppen a fákon, bokrokon terem a ház körül, szóval nemcsak meggyből áll. Az már háziasszonyonként változik, hogy van-e rajta tejföl, de gyakrabban nincs. Bent ül egy nagy fazékban a hűtőben és rájárunk napokig. Imádom! És az számomra is meglepő volt, hogy a ciberének semmi köze az oridzsi ciberéhez. De biztos van erre is valami magyarázat.

    VálaszTörlés
  2. Nagyon guszta és remek íze lehet

    VálaszTörlés
  3. citromot kihagytam de nagyon jó lett!:)

    VálaszTörlés
  4. Ez nagyon szép és finom lehet, de az igazi, hamisítatlan meggy-ciberébe rizs is kell, de citrom nélkül!

    VálaszTörlés
  5. Kedves Mónika!
    Örülök,hogy rátaláltam erre az oldalra.
    Én is szabolcsi születésű vagyok,32 évig ott is éltem.
    Azokból az ízekből,elkészítési módokból sokat felejtettem,mert itt Csongrád megyében sok mindent másképp készítenek,másképp kell főznöm.
    Remélem,a receptjeidből újra felidézhetek pár dolgot.

    VálaszTörlés